De gemiddelde plastic zak zal over 1000 jaar lang niet zijn verdwenen. Een enorme hoeveelheid plastic afval wordt niet hergebruikt of gerecycled, het blijft in de natuur hangen en vervuilt onze aarde en oceanen. Elk jaar komen er miljoenen ton plastic in zee terecht – inclusief kleine stukjes plastic van rietjes, badkamerproducten en banden. Altijd een goede bron om te consulteren.

Bij O’PURO verliezen we al jaren de slaap door plasticvervuiling. Het is niet alleen vervuilend, het kost veel werkuren om alles te verpakken, en nadien wordt de verpakking toch weggeworpen. Het is dus logisch dat we gedreven zijn om er alles aan te doen om de schade aan onze planeet te herstellen.

Het was een uitdaging om plasticvrije alternatieven voor onze huidige verpakking te vinden. Het is ongelooflijk duur, ontoegankelijk of zelfs onmogelijk te vinden. Maar ongeacht de omvang van uw bedrijf, groot of klein, iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.

Onze 5 stappen naar een duurzame verpakking:

Met de volgende initiatieven hebben we de afgelopen jaren het voortouw genomen in het terugdringen van het gebruik van plastic en metalen binnen ons bedrijf:

  1. We hebben onze eigen herbruikbare kledinghoes –  en waszak in gebruik genomen, om onze klanten aan te moedigen kledingstukken in herbruikbare tassen en hoezen te brengen.
  1. We hebben een vouwmethode overgenomen, zodat het aantal clips dat wordt gebruikt om gevouwen overhemden te bevestigen, teruggebracht naar ‘nul’.
  1. We hebben de plastic kraag vervangen (die in de branche vaak wordt gebruikt om de vorm van de kraag in gevouwen overhemden te behouden) met recyclebaar karton.
  1. We hebben de standaard verpakkingsfolies vervangen door hernieuwbaar verpakkingspapier.
  1. We nemen alle onze plastic en metalen kleerhangers terug, en deze worden hergebruikt..

Dit alles heeft onze productiekosten significant verhoogd, en natuurlijk – met uitzondering van de duurzame kledinghoes ( waarvan we de prijs bewust zeer laag hebben gehouden) hebben we dit niet doorgerekend aan de klant.

Dit betekent niettemin dat onze missie om al onze plastic verpakking terug te dringen naar 0%  in minder dan 5 jaar een dagelijkse uitdaging is. We moeten bekennen dat het geen eenvoudige opdracht is, en sommigen van onze klanten om deze redenen geen diensten meer van ons afnemen. Maar we zijn ervan overtuigd dat een positieve beslissing op termijn altijd wordt beloond.